Zadbaj o skórę od wewnątrz!

28.11.2019

Na wygląd skóry ma wpływ wiele czynników takich jak pielęgnacja, uwarunkowania hormonalne, stres, choroby, nałogi, ekspozycja na promieniowanie UV, a także sposób odżywiania.
Zbilansowana i zdrowa dieta dostarczy naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. To dzięki nim możemy pochwalić się promienną skórą, mocnymi paznokciami i lśniącymi włosami.

 

 

Jakie witaminy korzystnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci?

Witamina A, jej niedobór skutkuje łuszczącą się i suchą skórą.
Witamina A, beta-karoten i inne karotenoidy znajdują się przede wszystkim w owocach i warzywach. Najlepszym źródłem witaminy A jest marchew. Aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej tej witaminy, najlepiej spożywać ją w surowej postaci. Inne bogate źródła witaminy A to szpinak, papryka, pomidory, wiśnie, pomarańcze, a nawet brzoskwinie.

Witamina A powinna zostać dostarczona organizmowi wraz z pożywieniem.  Zarówno jej niedobór, jak i nadmiar może być szkodliwy, dlatego stosowanie witaminy A w tabletkach powinno zostać skonsultowane z lekarzem.

 

Witamina E przeciwdziała się starzeniu skóry i utlenianiu się witaminy A.

Jest ona bardzo łatwo dostępna, dlatego niedobory witaminy E są rzadkością. Witamina E znajduje się w nasionach słonecznika, migdałach, orzechach laskowych i ziemnych oraz olejach roślinnych. Witaminę E możemy znaleźć również w pomidorach, sałacie, szpinaku, suszonych morelach i botwinie. Są to stosunkowo często spożywane produkty, zwłaszcza pomidory i sałata, dlatego tak łatwo jest utrzymać witaminę E na odpowiednim poziomie.

 


Brak witaminy B2 skutkuje łojotokiem i pękaniem ust.

Witamina ta występuje w mleku i jego przetworach, zwłaszcza fermentowanych, jak dojrzewające sery i napoje mleczne. Możemy dostarczyć ją również organizmowi, spożywając żółtka jaj, tłuste ryby, mięso, warzywa liściaste i kiełki pszenicy.

Witamina B2 jest dość odporna na ciepło i tlen, ale niszczy ją zbyt kwaśne lub zasadowe środowisko oraz światło. Tak jak inne witaminy z grupy B wypłukuje się z żywności przy gotowaniu w dużej ilości wody.

 

Witamina C uszczelnia naczynia krwionośne, zapobiega przebarwieniom skóry, jest niezbędna do wytworzenia kolagenu.

Witamina C kojarzy się przede wszystkim z cytrusami, ale to papryka, jest jej bogatym źródłem – zawiera jej kilka razy więcej niż cytryna! Dużą ilość tej witaminy zawierają także czarne i czerwone porzeczki, truskawki, maliny i inne owoce jagodowe, oraz warzywa np.: kiełki, brokuły, kapusty, natka pietruszki, koper, świeże zioła.

Witamina C należy do najbardziej nietrwałych witamin. Łatwo rozpuszcza się w wodzie podczas gotowania żywności, dlatego warzywa bogate w tę witaminę, należy przygotowywać z jak najmniejszym jej dodatkiem.

 

Biotyna (witamina H, B7) jej brak skutkuje łupieżem, wypadaniem włosów i łamaniem się paznokci.

Biotynę dostarczamy organizmowi wraz z nasionami roślin strączkowych np.: soi, soczewicy i grochu. Jej źródłem są także orzechy ziemne i włoskie, pełnoziarniste pieczywo i płatki, żółtka jaj i wątróbka.

Jest dość odporna na wyższe temperatury, lecz łatwo rozpuszcza się w wodzie podczas gotowania.

 

 

Minerały piękna

Oprócz witamin, należy również dostarczać organizmowi składniki mineralne, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowego stanu skóry – elastyczność, nawilżenie i regeneracja.

Wapń, potas, żelazo, selen, miedź, cynk, jod oraz krzem to składniki mineralne, które wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Spożywając produkty pełnoziarniste, chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz orzechy i pestki uzupełniamy mikro- i makroelementy w naszym organizmie.

 

Odmładzające polifenole

Są to silne przeciwutleniacze, które neutralizują działanie wolnych rodników, tym samym spowalniając procesy starzenia skóry. Oprócz tego, polifenole chronią skórę i utrzymują ją w dobrej kondycji. Pijąc zieloną i czarną herbatę oraz spożywając warzywa i owoce o ciemnym zabarwieniu, jak papryka, buraki, wiśnie, czarna porzeczka czy aronia dostarczamy organizmowi cennych polifenoli.

 

 

Nienasycone kwasy tłuszczowe, woda, białko

Kwasy tłuszczowe jak omega-3 EPA i DHA wspomagają funkcjonowanie płaszcza hydrolipidowego, dzięki któremu skóra jest odpowiednio nawilżona, elastyczna i sprężysta. Włączając do naszej diety orzechy, siemię lniane i olej lniany, pestki dyni oraz tłuste ryby morskie, dostarczymy organizmowi odpowiednią ilość kwasów tłuszczowych. Z kolei białko odgrywa ważną rolę podczas produkcji i regeneracji komórek. Znajduje się w chudym mięsie, rybach, jajkach, warzywach strączkowych i nabiale. I oczywiście woda, o której tyle się mówi, utrzymuje właściwe napięcie skóry i wypłukuje toksyny z organizmu. Aby zauważyć jakiekolwiek efekty, należy wypijać jej minimum 2 litry dziennie.

 

 

Produkty spożywcze niekorzystnie wpływające na stan skóry

Jeżeli zależy nam na jak najlepszym wyglądzie skóry, powinniśmy wyeliminować bądź ograniczyć spożywanie wysokoprzetworzonych produktów z dodatkiem konserwantów, sztucznych barwników i wzmacniaczy smaku. To one są odpowiedzialne za pojawienie się alergii, stanów zapalnych czy zmian trądzikowych. Co jeszcze negatywnie wpływa na nasz wygląd? Oczywiście alkohol, wypijając więcej niż lampka wina czy małe piwo odwadniamy się, co niestety od razu odbija się na skórze.  Lubisz słodycze? Mamy złą wiadomość. Cukry proste przyczyniają się do nadmiernego wydzielania sebum i pojawienia się wyprysków, a przez serwowane nam skoki insuliny, nasza cera wygląda na zmęczoną. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego sięgnij po owoce.

 

 

Przeglądaj wszystkie porady